Η Ελλάδα έχει την χειρότερη θέση στην σιδηροδρομική ασφάλεια στην ΕΕ.Το αφιέρωμα του Guardian στα Τέμπη
Το τρομακτικό δυστύχημα στο οποίο ενεπλάκησαν μια επιβατική με μια εμπορική αμαξοστοιχία στην Ελλάδα είναι το χειρότερο της τελευταίας δεκαετίας στους ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους, γράφει σε άρθρο της η Guardian, σημειώνοντας πως υπάρχουν δεκάδες νεκροί στη μετωπική αυτή σύγκρουση υψηλής ταχύτητας.
Η βρετανική εφημερίδα στη συνέχεια θέτει κάποια ερωτήματα για θολά σημεία που υπάρχουν στο δυστύχημα που έχει συγκλονίσει το πανελλήνιο.
Οι πρώτες εικόνες καθιστούν σαφές ότι και τα δύο τρένα ταξίδευαν ίδια γραμμή και συγκρούστηκαν μετωπικά αμέσως μετά τη διέλευση του επιβατικού τρένου από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη, κάτω από μια οδική γέφυρα.
Η συνήθης ταχύτητα για τα τρένα στις γραμμές θα ήταν μέχρι 201 χιλιόμετρα/ώρα, μικρότερη για τα εμπορικά τρένα, ενώ ένας μάρτυρας δήλωσε ότι το επιβατικό τρένο που κατευθυνόταν προς τα βόρεια ταξίδευε με περίπου 160 χιλιόμετρα/ώρα.
Οι ζημιές από μια μετωπική σύγκρουση με τέτοιες ταχύτητες είναι ξεκάθαρες: ενώ πολλά βαγόνια ήταν εμφανώς καμένα και εκτροχιάστηκαν, τα δύο πρώτα, όπως δήλωσε ο περιφερειάρχης, «δεν υπάρχουν πλέον».
Την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, δεν έχουν δημοσιοποιηθεί στοιχεία σχετικά με το τι προκάλεσε τη σύγκρουση, αλλά ένα ερώτημα για τους ερευνητές είναι αν η σηματοδότηση λειτουργούσε σωστά ή αν το ανθρώπινο λάθος ή άλλες περιστάσεις επέτρεψαν δύο τρένα να κινούνται στις ίδιες ράγες.
Αν και μεγάλο μέρος του μικρού σιδηροδρομικού δικτύου της Ελλάδας έχει κλείσει, έχει γίνει επένδυση στη μεγάλη σιδηροδρομική αρτηρία μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης και τα τρένα ταξίδευαν σε ένα τμήμα της ηλεκτροδοτούμενης κύριας γραμμής που φαίνεται να είναι καλό-συντηρημένο, συνεχίζει το άρθρο.
Η σύλληψη ενός σταθμάρχη στη Λάρισα, ο οποίος, σύμφωνα με ορισμένες αναφορές, θα μπορούσε να έχει κατευθύνει λανθασμένα ένα από τα τρένα, υποδηλώνει ότι το ανθρώπινο λάθος είναι μια πρώτη ένδειξη.
Η τελευταία ανάλογη τραγωδία στην Ευρώπη έγινε το 2016, όταν σε μετωπική σύγκρουση στο Bad Aibling της Γερμανίας σκοτώθηκαν 12 άνθρωποι. Σε εκείνο το περιστατικό, κρίθηκε υπεύθυνος ένας αφηρημένος εργαζόμενος, ο οποίος επέτρεψε σε δύο τρένα να ταξιδέψουν προς αντίθετες κατευθύνσεις σε μονόδρομη γραμμή.
Το τελευταίο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ευρώπη που προκάλεσε τόσους θανάτους ήταν από εκτροχιασμό τρένου υψηλής ταχύτητας στην Ισπανία το 2013. Τότε, 80 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους μετά την ανατροπή του τρένου κοντά στο Σαντιάγο ντε Κομποστέλα.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της ΕΕ, η Ελλάδα έχει το χειρότερο ρεκόρ σιδηροδρομικής ασφάλειας στην ΕΕ κατά την τελευταία δεκαετία, αν και αυτό είναι εύκολα διαστρεβλωμένο λόγω του μικρού δικτύου της, που είναι περίπου το 2% του μεγέθους του Ηνωμένου Βασιλείου. Μεγάλο ποσοστό των θανάτων ήταν εργαζόμενοι στις σιδηροδρομικές γραμμές και όχι επιβάτες.
Η ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία Trainose ιδιωτικοποιήθηκε το 2017 - στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων που επιβλήθηκαν παράλληλα με τη διάσωση της Ελλάδας από την ΕΕ - και προσέλκυσε μόνο μία αξιόπιστη προσφορά, από τον ιταλικό κρατικό όμιλο Ferrovie dello Stato Italiane, ο οποίος επίσης μαζί με τον όμιλο First Group διαχειρίζεται την Avanti στο Ηνωμένο Βασίλειο μέσω της θυγατρικής του Trenitalia.
Αν και δεν υπάρχουν στοιχεία για το τι προκάλεσε τη συντριβή, ορισμένοι στην Ελλάδα θέτουν ήδη ερωτήματα σχετικά με τη χρηματοδότηση, το προσωπικό και τη συντήρηση του σιδηροδρόμου.
Η Guardian καταλήγει γράφοντας πως ο πρώην υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης έγραψε στο Twitter: «Τώρα είναι η στιγμή να θρηνήσουμε και να φροντίσουμε τους τραυματίες και τις οικογένειες των θυμάτων. Αλλά σύντομα θα φέρουμε στο ελληνικό κοινοβούλιο το βασικό ζήτημα: μια ακόμη τραγωδία που προκλήθηκε από μια φρικτή ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρόμων. Πάντινγκτον 1999, Λάρισα 2023».
Δεν υπάρχουν σχόλια